Автомобільні крани є невід'ємною частиною сучасних будівельних та логістичних процесів. Розуміння конструкції та функціональності цих потужних машин дозволяє ефективно використовувати їх можливості у найрізноманітніших будівельних та промислових завданнях.
Принципова схема влаштування автокранів
Концептуально, не дивлячись на характеристики, нехай це буде автокран вантажопідйомністю 16 тонн, автокран вантажопідйомністю 25 тонн або більше, за конструкцією він складається з 2 частин:
- нижній нерухомій (неповоротній);
- верхньої поворотної.
Нижня, яку іноді називають статичною, — основа для верхньої поворотної платформи. Як правило, включає кілька складових.
Шасі - в більшості випадків, це стандартні серійні вантажівки, такі як КРАЗ, КАМАЗ, МАЗ. Але іноді окремі моделі кранових установок можуть розміщуватись на спеціально спроектовані під них транспортні засоби.
Рама - жорстка конструкція без рухомих елементів, до якої кріпляться аутригери (виносні опори або лапи) автокрана, що приймають на себе частину навантаження, що надходить в момент переміщення вантажу і нівелюючі можливість перекидання кранової установки.
Гідросистема - обладнання, що включає в себе гідронасос, гідробак та іншу апаратуру гідравлічного типу, що використовується при керуванні різними механізмами автокрана.
Верхня, поворотна частина автомобільного крана складається із поворотної рами, на яку встановлюються всі робочі механізми.
Кабіна оператора з усіма органами керування механізмами автокрана.
Стріла автокрана - один з головних конструктивних елементів, створений для виконання основного завдання - підйому і перенесення в потрібне місце об'єкта, що переміщається.
Підйомна лебідка автокрана вантажопідйомністю, на яку він спроектований, - механізм пересування вантажу вгору/вниз.
Гідроциліндри - пристрої, що відповідають за підйом стріли на задану висоту.
Противага – критично важливий елемент забезпечення стійкості всієї автокранової установки під час роботи навантаженої стріли.
Редуктор повороту - механізм, що дозволяє всій поворотній частині забезпечувати обертання платформи навколо осі за допомогою ОПУ (опорно-поворотного пристрою).
ОПУ — вузол, розташований між поворотною та неповоротною частинами автокранів, включаючи автокрани вантажопідйомністю 16 тонн та автокрани вантажопідйомністю 25 тонн, що забезпечує виконання наступних завдань:
- зчленування нижньої та верхньої частин автокрана між собою та забезпечення функціонування їх як єдиного цілого;
- відбору навантаження, що виникає, та її перерозподілу на аутригери під час виконання завдань стріловим обладнанням;
- досягнення обертання верхньої поворотної платформи автомобільного крана з встановленим на ньому обладнанням і вантажем, що переміщується навколо своєї осі.
Загалом і в цілому, ОПУ найчастіше — кульковий підшипник великих розмірів, зібраний із зовнішньої та внутрішньої обойм із розташованими між ними 1 або 2 рядами кульок. Але існує й роликовий тип ОПУ автомобільного крана, що складається з трьох кілець, з'єднаних між собою роликами. Така схема пристрою дає можливість навантаженню більш рівномірно розподілятися, що дозволяє створювати автокрани вантажопідйомністю більше, ніж при використанні кулькових ОПУ.
Принцип роботи будь-яких автокранів вантажопідйомністю від кількох тонн до сотень
Принцип роботи будь-якого автомобільного крана, що автокрана вантажопідйомністю 16 тонн, автокрана вантажопідйомністю 25 тонн і більше, заснований на використанні гідравлічної системи та механічних компонентів для підйому та переміщення вантажів. Розглянемо основні етапи роботи:
Перед початком роботи автокран встановлюється на робочому майданчику, після чого висуваються і фіксуються в положенні його виносні опори (аутригери або лапи), що забезпечують стійкість у процесі роботи з вантажами.
Оператор автокрана із кабіни за допомогою механізмів керування (важелів, педалей, кнопок та інших елементів) активує гідросистему. Створений гідронасосом тиск, за допомогою трубок і шлангів передається до гідроциліндрів і гідромоторів, що наділяє кранівника можливістю управління механізмами та взаємодії з об'єктом, що переміщається (висувати і повертати стрілу, піднімати і опускати вантаж).
Стріла висувається і направляється до об'єкта, що переміщується, який чіпляється до гака або іншого типу захватного пристрою автокрана, після чого оператор здійснює підйом шляхом регулювання тиску в гідросистемі, повертає стрілу в потрібному напрямку і опускає вантаж, що переноситься, в задане місце.
Після завершення роботи стріла складається, гідросистема деактивується, забираються аутригери. Автокран повертається в транспортне положення та готовий до переміщення на інший робочий майданчик.
В Україні ПП «Маштранс» вже понад 14 років займається реалізацією спеціалізованої вантажопідйомної техніки, включаючи автокрани вантажопідйомністю 16 тонн, автокрани вантажопідйомністю 25 тонн, а також понад 40 та їх сервісне обслуговування. У лінійці компанії широко представлені такі автомобільні крани як "Силач", "Галичанин", "Клинці", "Машека", XCMG, PALFINGER-Sany, що встановлюються на шасі КРАЗ, КАМАЗ, УРАЛ, ФОРД, МАЗ. Крім автокранів вантажопідйомністю від кількох десятків до сотні тонн, в каталозі компанії є комунальна техніка: сміттєвози, асенізатори, автовишки.